Wednesday 5 October 2011

kenangan

hem...puasa dah sudah, raye pun dah tinggal kenangan.. tahun pertama pindah ke negeri ini, masa tu tinggal lagi seminggu nak puasa jadi itu adalah puasa pertama aku dan keluarga di sini.  hem... memanglah rasa semacam je tapi cuba suaikan diri juga.  seronok juga sebab bila hujung minggu ke pusat bandar, punyalah semangat warga islam nak menyambut raya.  aku pun tumpang sekaki.  lagi seminggu nak balik kampung untuk beraya, aku pun mula buat biskut raya, almond london, tat nenas dan 2-3 jenis lagi biskut.  semangat!

seminggu beraya di kampung di selatan semenanjung, aku dan keluarga pun pulang semula ke rumah.  oleh kerana ini adalah raya pertama kami di sini, aku pun macam tahun-tahun sebelumnya, bersiap-siap untuk terima tetamu.  kuih-kuih sudah kububuh di dalam bekas, langsir sudah siap kugantung, sofa sudah kuganti kain kusyennya, segala habuk sudah kubuang dan dalam erti kata lain, aku sudah siap untuk menerima tetamu yang akan datang berkunjung nanti. teruja juga aku dibuatnya.

"kat sini orang datang beraya kalau wat open house je..."  kata makcikku selamba.

No comments:

Post a Comment