Wednesday 3 April 2013

Legging Bukan Seluar

     Aku dah lama setuju dengan tajuk di atas. Katalah aku ni kuno ke, old beat ke, tapi memang itu pendapat aku.  Kalau anak-anak kecil yang kenakannya, aku masih boleh terima tapi bukan untuk orang dewasa melainkan dipakai di dalam rumah. 
     Satu hari aku terbaca dalam akhbar, satu pojok yang mengisahkan tentang legging ni.  Penulis berkenaan menceritakan terserempak dengan anak2 gadis yang cantik bertudung fesyen terkini, baju menutup aurat tetapi apabila dilihat di bahagian bawah,yakni berlegging dan  memakai seluar jeans singkat diluarnya, aku pun naik confuse.
     Aku bukan nak mengutuk tapi lebih untuk mengingatkan diri sendiri. Astafirullah.. dan kejadian yang hampir sama aku alami sendiri.
     Satu hari seorang lelaki datang meminta izin untuk memberikan peluang kepada 'anak saudara'nya menerangkan produk yang mereka bawa. Oleh kerana hari sangat panas, aku izinkan juga 'anak saudara' lelaki itu yang kelihatan seperti baru masuk gelanggang pekerjaan menjalankan tugasnya.
     Bila sudah berada di ruang tamu, aku bergegas meminta dia menerangkan tentang produknya tetapi dia menjawab," oo..nak saya terangkan ke sebab nanti ada senior saya yang akan terangkan pada akak," jawabnya sambil tersenyum2.
     "oo..gitu ke."  Kataku padanya.
     Beberapa minit kemudian, seorang wanita yang sebayaku bersama seorang lagi gadis datang memberi salam.  Setelah menjawab salam, aku mempersilakan mereka masuk dan meminta segera menerangkan apa yang perlu mereka terangkan.
     30 minit kemudian, sesi penerangan berakhir.  Lega..
     Ketika mereka meminta izin untuk beredar, aku baru perasan yang wanita senior tadi memakai tudung ala fareeda, blouse merah, berskirt dan berlegging.
     Astafirullah...Aku memohon hidayahMu sentiasa ya Allah.
    

No comments:

Post a Comment